کارهای پیش از حرکت (صکادرات)

(ص) صندلی را تنظیم کنیم

صندلی از سه بخش قابل تنظیم می‌باشد: ۱- کفی صندلی ۲- پشتی صندلی ۳- سری صندلی

۱- برای تنظیم کفی صندلی با دست راست بالای فرمان را گرفته وبا دست چپ ضامن کفی صندلی کشیده می‌شود.

۲- پشتی صندلی به وسیله اهرم با دست چپ بالا می‌آید و اندازه بهترین پشتی صندلی کمی بیش از ۹۰ درجه است.

۳- پشت سری صندلی بایستی مرکز آن روبروی گوش‌های راننده باشد که برای جلوگیری از صدمه به گردن هنگام بروز تصادفات از پشت طراحی شده است.

(ک) کمربند ایمنی را می بندیم

با دست راست سگک و قلاب کمربند را گرفته و میکشیم تا تسمه آن هم کشیده شود. دست چپ از داخل تسمه کمربند رد شده تا کمربند از بالای شانه چپ رد شود، سپس آن را درون قفل قرار داده و با فشار لازم قفل کی کنیم.

برای باز کردن کمربند نیز با دست راست ضامن قرمز رنگ قفل کمربند را فشار می‌دهیم تا قلاب آزاد شود و قلاب را به سمت چپ هدایت می‌کنیم تا کمربند جمع شود.

( آ ) آینه‌ها را تنظیم می‌کنیم

آینه‌ها چشمان اضافی راننده می‌باشد.

۱- آینه وسط: برای تنظیم سر راننده روبه جلو و استایل بدن ثابت است و با گوشه چشم به آینه وسط نگاه کرده و شصت دست راست گوشه سمت راست و زیر آینه قرار می‌گیرد و دو یا سه انگشت روی سمت راست آینه خوابانده می‌شود و به گونه‌ایی تنظیم می‌شود که قالب دور آینه با قالب نوار دور شیشه بزرگ عقب با هم یکی شود.

۲- تنظیم آینه بغل، به گونه‌ای است که بایستی بخش دستگیره در عقب خودرو و یا ۱۰% آینه بدنه و رنگ خودرو را به ما نشان دهد.

( د ) دنده را خلاص کنید

کلاج با پای چپ تا آخر فشار داده می‌شود و دسته دنده در وسط قرار داده می‌شود.

برای اطمینان از خلاص بودن آن دسته دنده را به سمت ،در سمت راست فشار می‌دهیم در آخر سمت راست یک فنر دسته دنده را بر می‌گرداند.

حرف ( ر )

این حرف دو کاربرد دارد  ۱- روشن می‌کنیم  ۲- راهنما می‌زنیم

سوییچ چهار مرحله داردکه به همه آن‌ها روشن کردن گفته می‌شود.

۱-قفل فرمان:   که با علامت Lock روی سوییچ نشان داده شده و برای باز کردن آن کمی فرمان را با دست چپ به سمت خلاصی فرمان می چرخانیم و در وسط خلاصی نگه می داریم و با دست راست کلید را به سمت راست کمی میچرخانیم، تا قفل فرمان باز شود.

۲-برق اولیه: که با علامت ACC روی سوییچ نشان داده شده و با چرخاندن کلید روی ACC بدون روشن کردن خودرو می‌توان از نیرو باطری برای روشن کردن دستگاه‌هایی مانند رادیو و … استفاده کرد.

۳-برق ثانویه: که با علامت ON روی سوییچ نشان داده شده و با چرخاندن کلید در این حالت برق به پشت آمپر آمده و نشانه‌های قرمز رنگ باطری و روغن پشت آمپر روشن می‌شود و موتور خودرو آماده روشن شدن است و پس از روشن شدن موتور در مرحله چهارم بایستی چراغ‌های یاد شده خاموش شود.

۴-استارت زدن: که با علامت Start روی سوییچ نشان داده شده و در این بخش یک حالت فنری قرار دارد و پس از چرخاندن کلید به سمت راست و شروع Start همزمان کمی گاز داده می‌شود ، که پس از روشن شدن موتور بایستی کلید رها گردد.

برای روشن کردن موتور خودرو در زمستان بهتر است کلاج را تا ته فشار دهیم.

ر :  راهنما به سمت حرکت مورد نظر زده می‌شود.

پس از انجام عملکرد ۵ که روشن کردن موتور و راهنما زدن است پیش از اینکه  عملکرد ۶ صکادرات انجام گردد بایستی ترمز چک شود.

چک ترمز:

ترمز پایی را سه بار فشار دهید تا ترمز چک شود.

چک ترمز

چک ترمز

در واقع حرف « ر» دو بعلاوه ۱ می‌باشد.

حرف ( آ )

آماده کردن دنده خودرو برای حرکت آینه‌ها را نگاه می‌کنیم و نقاط کور آن را با چرخاندن سر پوشش می‌دهیم.

پس از روشن کردن موتور نوبت (آ) دوم صکادرات است که این (آ) دو کاره می‌باشد.

در این حالت با آماده کردن دنده و جاگذاری دنده برای حرکت آینه‌هایی را که تنظیم شده است نگاه می‌گردد و بایستی برای پوشش دادن نقاط کور آینه سر به سمت حرکت بر گرانده می‌شود.

( ت ) : ترمز دستی را پایین می‌کشیم

آخرین عملکرد ترمز پایی گرفته می‌شود و سپس ترمز دستی خوابانده می‌شود، که با این کار چراغ ترمز دستی نیز که با نشانه (P ) می‌باشد در پشت آمپر خاموش می‌گردد و خودرو در آستانه انجام قانون حرکت می‌باشد.

عملکرد صکادرات قانون پیش از حرکت است که کلیه مراحل آن بایستی انجام گردد.


صکادرات ، صکادرات رانندگی ، صکادرات در رانندگی ، صکادرات چیست ، مفهوم صکادرات ، صکادرات یعنی چه ، قانون صکادرات ، اموزش صکادرات ، رمز صکادرات ، صکادرات در رانندگی یعنی چه ، معنی صکادرات در رانندگی ، معنی کلمه صکادرات در رانندگی