نیم کلاج تنها هنگام شروع حرکت در سر بالاییها کاربرد دارد و هر زمان که ناچار شویم آغاز حرکت خود را در سر بالایی چه روبه جلو و چه روبه عقب برویم و ترس از برگشتن و پس ردن خودرو داشتیم از روش نیم کلاج یا کلاج درگیر استفاده میکنیم .
نیم کلاج تنها در سر بالایی میباشد در جایی سرازیر است در صورت انجام باعث جهش خودرو میگیردد. بنابراین نیم کلاج در سرازیریها کاربردی ندارد.
نیم کلاج روشی است که میتوان از آن یک جایگزین موقت و مطمئن برای ترمزها در سر بالاییها باشد.
چگونگی انجام نیم کلاج یا کلاج درگیر
پا بر روی ترمز قرار دارد و کلاج خودرو تا انتها گرفته میشود. دسته دنده درون دنده یک ، پاشنه پای چپ چسبیده به کف خودرو و با پنجه یا سینه پا کلاج آرام آرام بالا آورده میشود.
تا جایی که احساس شود صدای موتور خودرو عوض شده است و لرزشی بوجود آمده ( این نقطه از کلاج را نقطه لرزش گویند) کلاج در نقطه لرزش نگه داشته میشود و نبایست بالاتر بیاید. در اینجا کلاج خودرو درگیر شده و ترمز موقت برای چند لحظه درست شده سپس با سرعت عمل خوب پا از روی ترمز برداشته و گاز دا ده میشود.
در مرحله دوم بایستی کلاج به اندازه ۳-۲ میلیمتر بالاتر بیاید تا به نقطه حرکت کلاج خودرو برسد در این نقطه چند ثانیه کلاج نگه داشته میشود تا حرکت خودرو کامل شود سپس کلاج رها میشود.
چکیده آموزش نیم کلاج یا کلاج درگیر:
۱-ترمز فشار داده میشود و از روی آن جدا نمیشود.
۲-کلاج تا انتها گرفته شده و دسته دنده در دنده یک و یا عقب گذاشته میشود.
۳-کلاج آرام آرام بالا میآید تا صدای موتور عوض شده و لرزشی در خودرو ایجاد گردد. ( دور موتور از ۱ به پایین بیاید و به ۵/۰ نزدیک شود. )
۴-کلاج در نقطه لرزش ثابت شده پایینتر و بالاتر نرود چون که نیم کلاج یا کلاج درگیر درست شده است.
۵-با سرعت عمل مناسب گاز ثابت و کمی قویتر از حرکت در کفی داده شود.
۶-پدال کلاج تنها به اندازه۱ تا ۲ میلیمتر بالاتر میآید تا به نقطه حرکت برسد و در نقطه حرکت ثابت باشد.
۷-پس از حدود ۵ متر حرکت در سر بالایی کلاج آرام رها میگردد.
در تمام موارد بالا پاشنه پای راست و چپ چسبیده به کف خودرو میباشد.